Autopilot behövs det?

Behöver man en Autopilot om man ska segla shorthanded eller solo, självklart inte men det kan underlätta. Om man nu är inne på att skaffa en autopilot vad finns det för alternativ?

Här nedan följer några av Ulf Brändströms reflektioner i ämnet:

Om man har en välbalanserad båt så kan det i vissa förhållanden fungera utan autopilot. Faiben Myer som är medlem på no-crew.se facebook grupp seglade 1000Nm utan autopilot när han Kvalseglade inför Mini Transat 2009.

De riktigt enkla rorkultspiloterna som tex Raymarine 2000+ är lätta att flytta mellan båtar då  allt som behövs är 12V-matning och ett fäste i båt och rorkult. Dessa saknar gyro men fungerar bra under motorgång och i lugnt väder, dock har de inte förmågan att hantera en båt i obalans.

Majoriteten av Engelsmän/Amerikanare/Scandinavier använder Raymarine och majoriteten av Fransoserna använder NKE. Några har blandat och använder NKE:s kursdator men Raymarines drivenhet i sittbrunnen. Detta använde jag på min Mini.

De olika Autopilot paketen som jag personligen gillar är följande beroende på pris/prestanda:

Raymarine X5, rorkultspilot. Fördelen med X5an är att den har inbyggt gyro i kursdatorn och att den är relativt billig, runt 10,000kr från Marine Superstore via mailorder. Nackdelen är att den inte har en koppling vilket betyder att man måste haka på armen på rorkulten under gång vilket kan vara lite svårt att vänja sig vid, dock inget problem egentligen.

Raymarine X10, lik X5 ovan men med koppling. Detta system är för rattstyrda båtar samt rorkultsförsedda båtar med kvadrant under däck där man fäster drivenheten. Detta system är betydligt dyrare, ca 25,000kr från ovanstående ställe.

NKE Full Pack. Mycket dyr! Pris beroende på spec, full instrument samt Autopilot pack går på ca 70,000kr men enligt min mening är denna absolut bäst. Jag använde NKE i min Mini med några franska trix så som att byta ut den hydrauliska drivenheten till en elektrisk från Jeffa marine i Danmark. Detta bidrog till att elförbrukningen nästan halverades. Jag hade en X5 som extra pilot om NKEn skulle gå sönder.

NKE kanske inte är det bästa här hemma i Sverige ifall man behöver service på pylarna. Mig veterligen känner jag inte till  någon som säljer och servar dem här i Sverige.
Fördelen med ett NKE system är att man har många justeringar som fungerar utmärkt när man har lärt sig hur de ska användas. Tex kan man programera in 9 olika ”settings” för rådande väder/vind och sjö. Raymarine X5 och X10 har en auto justering men man har också möjligheten at finjustera samtliga funktioner så som wind damp osv, helt separat, dock inte i fördefinierade ”presets” som på NKE.

Slutligen kan jag gå igenom vad jag använder i min Pacer 27a, Paxton.
Jag gick för en kompromiss mellan prestanda/kostnad när jag valde instrument samt Autopilot. Mina instrument är ett Tacktick Race Master system med en NMEA-interface så jag kan sända samt ta emot NMEA183. Detta gör att jag kan köra Raymarine X5an på True/App vind samt givetvis kompass. Sedan har jag en Ipad i fodral där jag kör wirless NMEA remote samt övrig navigering.

34 reaktion på “Autopilot behövs det?

    • Hur får du taktik,nmeaboxen att sända till ipaden? Har börjat koppla in en sådan själv.. Roger NF Magda

        • Jag har ju oxå en Tacktick nmea box, vilken baud hastighet har du på wifi boxen? Det finns ju två olika att välja på hos ex happys båtgrejor, jag tänker jobba med tackticks vindinstument, garmin gps 525, raymarine autopilot, ett äldre navman logg/lod med bra givare( sänder nmea) och ipaden. Just nu har jag seapilot och iregatta som inkörd( två helger..;-) mjukvara.. Några tips på möjligheter när vi skall koppla ihop grejorna?? Med vänlig hälsning, Roger

  1. Någon som har erfarenhet av Nexus Marine Autopilot och hur den står sig i konkurrensen med ovan nämnda?

  2. Jag har inte mycket erfarenhet av Nexus förutom att Tolga Pamir använde nexus under Transat 2011. Han var den ända som gjorde det. Som jag uppfattade det var han inte så nöjd. Varför vet jag inte riktigt .
    Har hört att Nexus funkar bättre på icke planande båtar. Stämmer det? Någon som har erfarenhet?

  3. Jag har kört med roderbroms i 8 år nu och det går oftast utan problem. Man behöver ju en aktiv pilot när sjön börjar bli lite grövre och båten börjar åla sig i vågorna. Jag har kollat runt efter en enkel och billig pilot men inte hittat något ännu. Simrad har en som heter TP32, någon som provat den eller vet om den kan fungera någorlunda? Det är ju när man ska fram på fördäck och ta ner focken eller gippa spinnakern som den behövs.

    • Jag har en Simrad TP32 på Fortissimo (33ft, långköl, ca 5 ton). Båten är i grunden ganska lovgirig så med autopiloten (ap) gör man bäst i att trimma om lite. Ap är stark men inte jätteexakt. Utan att veta allt för mycket om kompasstyper så har den tydligen den enklaste formen. Jag upplever denna ap som prisvärd och trots enkelt utförande så är den ett jättebra hjälpmedel vid ensamsegling. Slagfunktion är också en bra grej om man inte har självslående försegel. Fjärrkontroll är också en bra sak för enklare kursjusteringar. Jag har seglat i skärgårdsjö i 0-10 m/s.
      Stefan

  4. Jag fick med en gammal Autohelm 800 när jag köpte Maxi 777:an. Den fungerar bra vid motorgång och i lätta vindar. I sjögång har den vissa problem att hålla kursen men accepterar man +/- 10-15° så fixar den det för det mesta. Inte läge för TWA 170° alltså i hårdvind men en slör fungerar för det mesta. Har tom gippat med autotackfunktionen men hittills utan spinnare/hårdvind.
    De nya med gyro är helt klart att föredra då de har betydligt bättre precision. Men kalibreringen är mycket viktig att man tar sig tid med och gör exakt rätt sak i rätt ordning!

    • För att inte skrämma bort någon så kan man väl säga att de exklusiva alternativ som omnämns ovan kanske behövs då du ska segla flera dygn solo. För en dagssegling tror jag man klarar sig bra med en enkel autopilot eller t.o.m. en hackbräda om man har en välbalanserad båt. Jag har själv en enklare autohelm som fungerar ok när du behöver lämna sittbrunnen för att göra en gipp med spinnacker i vindar uppåt 6 – 8 m/s

    • Fixade en sån självstyrning då vi seglade med lotusen till Blekinge fungerar bra om vinden inte är för byig eller för lätt. Lite bökigt att trimma in latesslangarna. Det finns något klipp på you tube på en j80 som seglade över Atlanten med en sån självstyrning.
      Per

  5. För LIFE 7.5 har jag varit på jakt efter en bra billig autopilot och har gått igenom samtliga märken/varianter, men ännu ej tagit ett beslut. Jefa’s pilot har fått en del lovord och har en vettigt prislapp, men deras arm behöver enl. Jefa ett näst intill torrt utrymme vilket fick mig att tveka. Kommer börja med att köra utan autopilot till jag hittat något jag tror kan funka.

  6. Peter. Jag körde tre år med Jeffas drivenhet i min Mini utan problem. (Inte direkt en torr miljö, dock under däck) Vi var 4 stycken som använde jeffas drivenhet med NKE dator under Mini Transat 2011, det var 774/509/617/597.
    Vi har dock alla skickat in dem till N K E för att få det att klaffa perfekt.
    Alla eldrivna piloter med koppling gör sig bäst under däck på grund av att de alla till min vetskap inte gillar för mycket fukt. Hydrauliska drivenheter kanske gör sig bättre i fukt men de drar så förbaskat med ström.

    • Hej Ulf,
      Ev. Säkrade bara Jefa upp för att vara på säkra sidan?

      Kommer se hur LIFE 7.5 beter sig i vattnet före jag monterar in något. Har också varit tydlig till Raymarine att de bör ta fram en liten drivenhet som går att frikoppla…fler och fler mindre båtar behöver autopiloter så marknaden är på väg upp.

      Vad lägger du in i din Pacer?

    • Jag är inte helt på det klara med varför hydrauliska piloter behöver dra så mycket mer. Ok för verkningsgraden i pumpen, men resten borde vara i samma härad som elektrisk arm. Solenoiden kan man minska ner förbrukningen på rejält eller tillochmed få bort helt. Robustheten är oslagbar jmf med elektriska.
      Här finns helt klart potential att slå sina kloka ihop och ta fram en lösning. Mitt hydraulikhembygge kostade en bråkdel av vad de etablerade vill ha… Knepigast verkar vara att hitta en lämplig liten kolvpump, alltså pump utan motor, någon som har idéer?

      • Jag har ingen kunskap i ämnet men på bilar sitter det diverse servopumpar till styrning, AC osv. De borde gå att hitta till hyfsat pris på skroten. De flesta drivs av rem så de är utan motor som du önskar.

      • För den som har rorkultsbåt & vill ha piloten monterad på kvadranten bör man tänka på att en elektrisk drivenhet ger en knappt märkbar tröghet i rodret när man styr medan om man har en hydraulisk drivenhet ville åtminstone jag lyfta av drivenheten från hydraulen varje gång jag skulle handstyra (om det inte bara var en kort stund & sen på med Auton igen

        • Det gäller att fixa bypass kretsen med minimalt motstånd, min är inte sämre än den elektriska varianten!

  7. Jag har känslan av att alla de vanliga piloterna hamnar ungefär i samma klass. Fungerar bra under stabila förhållanden och för att styra under kortare stunder vid segelbyte eller annat. Hittills har vi kört ST2000 på Novan och Nexus på J/109.

    Autohelm X5/X10 verkar ger bra price/performance om man vill segla lite mer aktivt och många av de norska shorthandedseglarna verkar köra X5 även på ganska sportiga båtar.

    På nya Blur blir det NKE autopilot integrerad med ett Nexus-system. Kanske jag kommer att ångra detta när det strular, men nu har jag chansen att få det inmonterat i Frankrike. Vi får se…

    ///shameless commercial plug///
    Gällande priser så vill jag att http://www.happyyachting.com skall vara grymt konkurrenskraftiga på shorthandedprylar som piloter, flottar och annan säkerhetsutrustning. Tveka inte att maila Martin/mig på info@happyyachting.com för att få till en bra deal.

  8. Om Man kan få till ett bra pris från en Svensk leverantör så är det betydligt lättare senare om det strular. (Pratar från egen erfarenhet) ca 10,000kr för en x5a köpt här hemma är helrätt. Jag tycker att x5an duger mer än väl för våra vatten och då även för planande båtar. Vad man inte ska glömma är att ha stenkoll på hur man fintrimmar den under segling om man vill få ut det bästa ur den. Precis samma sak gäller NKE. Det tog mig nästan 2år innan jag fick till det med NKN i minin.

  9. Jag kör inte med Autopilot, de får väl inte användas på ÅF eller hur?
    Har hitils endast seglat med 110 % fock själv, funkar bra så länge det inte blåser småspik. Det får bli uppsättningen på Solo tävlingen.
    Till nästa år blir det nog en en Autopilot som pallar undanvind och sjö med stora Genackern. Har nexus instrument, hur fungerar dessa ihop med raymarines piloter. Båten är en Arcona 340.

    • Jag kör med Raymarine till mina Nexus, funkar utmärkt. Har en NMEA multiplexer som gör om NMEA till Seatalk, på så vis får jag in vind-data från Nexus till AP:n. Kompassdata från Raymarine går in i Nexus systemet.

      • Den NMEA multiplexer du har är det Raymarines NMEA interface eller något annat? Jag har ett befintligt NX2-system med server och har nu köpt Raymarine SPX-5 AP som jag gärna vill kunna köra på vinddata. / Henrik H

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *