Harken Solo Challenge 2012

Harken Sweden AB har gått in som sponsor och samarbetspartner i vår solosegling. Därmed blir namnet Harken Solo Challenge!

Vi har i och med detta lagt upp en egen meny för racet med en hel del information. Viktigast av allt är att anmälningsfunktionen öppnar fredagen den 16/3 kl 10.00.

Häng på låset för deltagarantalet är begränsat till 60 båtar i denna första upplaga av racet!

 

19 reaktion på “Harken Solo Challenge 2012

  1. Anmälan har nu varit öppen 14 timmar och 30 båtar har anmält sig, fem gånger så många som i Volvo Ocean Race, bara som en irrelevant jämförelse.

    Hårdast är Fredrik Wallenberg som anmält sig med sin 63-fots Yawl, Refanut. Väjningsregler i all ära men jag kommer i alla fall hålla undan oavsett om jag ser den mäktiga skapelsen på 34 ton närma sig!

    Minst hittills är Sahra Lindgrens (min kära sambo) Helmsman 23 på 7m LOA. Hon är dessutom enda tjej än så länge. Det behövs fler tjejer!!! Lägst SRS ståtar Curt Gelins Folkbåt med, det är alltid soft att få starta först. I andra änden har vi förstås ett par flerskrovsbåtar som kommer få en lång skön sovmorgon.

    Endast fyra båtar har än så länge anmält sig till 20M-banan, jag hoppas på att det blir betydligt fler, var är alla 2.4:or, trissjollar, CB66:or, maxi 77:or och IF:ar?

    Ett annat släkte jag gärna ser fler av är skärgårdskryssarna, de borde väl passa perfekt för solo-segling?!

    Hursomhelst så är det redan en skön blandning av olika båtar men fler vill vi ha så säg åt alla era seglarkompisar och brygg-grannar att anmäla sig så att detta blir årets folk-race! Spread the word!!

  2. Har kommit på ett bra sätt att ta sig upp i båten igen – ropa efter SSRS med den handburna VHF:n som man måste ha på sig ;-)

    ”Var deltagare skall ha ett uttänkt sätt att ta sig ombord om man trillar över bord och t.ex. blir hängande i säkerhetssele.”

  3. Ha ha, ja i värsta fall så ska det funka, det är tanken med att man måste ha VHFen på sig, och påslagen så man även kan höra andra i eventuell knipa. Men annars så är tanken att man ska ha typ en tamp, sträckt med gummi-cord tvärs över aktern så att man når den från vattnet och kan dra ner den till ett ”fotsteg”, alla har ju inte badstege… ;) Hade Rambler 100 haft en sådan tamp hade de stackarna som låg i vattnet kunnat komma upp på skrovet efter kapsejsningen. Tror det är krav på V.O.70-båtarna nu.

  4. Finns det normalt någon möjlighet att få autopiloten att ställa upp näbben i vindögat om man vickar i drickat? Fjärrkontroll med dränksensor?

    • Grejen är att du troligtvis alldrig hinner simma ikapp båten. Jag gillade ändå funktionen på grund av att det syns att något är fel på tävlingsledningen/anhörigas datorer. Nu kör jag enbart med plb samt handburen vhf…. Om NKE remoten är mer än 50 meter från båten så svänger den upp automatiskt i vindögat. (Bra att ha bra batterier i remoten annars blir det livat när man sover och autopiloten tror att man är överbord-:))
      Tampen som näms ovan är krav i mini klassen.

  5. Ja ska man ut å bända solo över Atlanten så kanske det kan vara en vettig investering. Men fungerar det i praktiken? Båten stannar ju inte helt, framförallt inte när det är busväder, då kan den driva rätt fort. En duktig simmare i speedos simmar i ca 2knop i en stilla basäng, men hur fort simmar man i sjöställ och uppblåst flytväst i stökig sjö, ett par tiondels knop kanske? Det bästa är att inte falla över bord, eller att vara ikrokad i en säkerhetslina om olyckan skulle vara framme, eventuellt kan denna vara kopplad till autopilotens arm så att denna hoppar loss från rorkulten när livlinan blir sträckt, då slipper man bli släpad på sidan eller efter båten i full fart.

    Harken Solo Challenge är dock inte en ”havskappsegling”, utan även om vi kommer ha rundningsmärken utomskärs (om vädret tillåter) så kommer det alltid vara nära till land och skyddade vatten och vi seglar endast i dagsljus. Vidare kommer vi vara många båtar på banan, och var båt agerar säkerhetsbåt. Det är ju naturligt att hålla koll på de närmsta båtarna framför och bakom i kappsegling och alla ska ha VHF-radion påslagen, och den skall bäras hela tiden liksom flytväst. Livlina är också ett krav ombord (dock inte för jollar på 20M-banan). Sist men inte minst så har tävlingsledningen minst en säkerhetsbåt per bana så att tänka i banor att man måste spendera hundra tusen kronor på en NKE-autopilot med man-överbord-funktion för detta race är overkill, big time! ;)

    • Liten justering…en duktig simmare simmar i ca 2 m/s i en stilla bassäng i speedos…dvs 4 knop . I övrigt helt rätt i ditt resonemang Jimmy
      /pelle

      • Shit va du var petig då!! ;) Låt mig kontra och förtydliga: Med duktig simmare menade jag inte ”elitsimmare och världsrekordhållare” som du är, utan snarare någon motionssimmare som behärskar ett snabbare simsätt än det vanliga bröstsim-med-huvudet-över-vattnet över en lite längre sträcka, typ 200m eller så. En sådan kan väl knappast klara av 4knop i snitt?

        • När man badat efter båten ligger min amatörmässiga maxfart på 2knop. Korta sträckor då… men jag är en ganska usel simmare skulle jag säga!

    • Japp det är det. Det brukar vara en chock-cord iträdd i höljet vilket gör att man kan dra ner tampen en bit under akterspegeln så man får ett ”fotsteg”. Detta är dock inget som behövs om man har en badstege som man når att fälla ner från vattnet.

  6. En vits med ”ställa båten i vindögat” är att den inte dånar in i närmaste ö när man kör här hemma. Ingen stor sak i relation att rädda sitt liv, men med en PLB/VHF så är ju chansen stor att man blir upplockad – och då är det nice om man inte offrat sin båt också.

    Tampen ovan måste provas. På min nya sitter en sån där liten repstege som man drar ut ur en liten tub. Ser fint ut men måste provas.

    • Självklart en ”nice to have feature”! Jag har letat en hel del men inte funnit något sådant system till min Raymarine X5 och andra billigare piloter. Så tillsvidare får jag koppla livlinan på ett sådant sätt att den lyfter av pilotarmen när den sträcks upp. Yxig lösning men båten kommer iaf inte så långt.

      • Jag kör trådlös fjärr till min Raymarine, om den tappar kontakten sätts piloten i Standby om jag förstått det rätt. Isåfall borde det bli någorlunda stopp…

  7. Hej, när tror ni det blir klart med bansträckningen för bana 2. Har ni redan nu några alternativ klara? Ser just nu ut att bli västligt 5-7.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *