MOB

Johan Granath skrev några läsvärda rader på sin blogg om sin erfarenhet av att trilla över bord. Jag har själv trillat överbord men blev liksom Johan snabbt uppfiskad av en kompetent besättning (tack Sten Göransson). Sten och jag var ute och seglade vår dåvarande Elvström 717, vi befann oss mitt i skärgården en höstdag då det rådde kuling. Vi hade tagit ner storen helt och seglade bara på minsta focken, det var kryss och just efter ett slag så vred vinden kraftig, som den så ofta gör i skärgården, så vi fick ordentligt med backvind i focken, båten krängde till kraftigt ”åt fel håll” och jag trillade, trotts att jag var sittande, baklänges och gled ut under det 45cm höga mantåget rätt ut i drickat.Sten var blixtsnabb med att fånga rodret som jag just släppt och styrde runt båten, i en skolboksmanöver. När han var hyfsat nära var han på väg att slänga i hästskobojen, men jag skrek att skit i den, släng i en lina, vilket sten gjorde och mindre än en minut senare var jag ombord igen.

Frågar du mig är kastlinan den viktigaste säkerhetsprylen som finns, förutsatt att den nödställde är vid medvetandet och kan simma, annars tippar jag att det är flytvästen… Kastlinan borde finnas lätt tillgänglig, redo för användning, på alla båtar. Rätt använd underlättar den otroligt mycket vid man över bord incidenter och kan vara skillnaden mellan liv och död. Inte minst nu på våren när det är riktigt kallt i vattnet och tiden man har på sig, innan man blir förlamad av kylan, är mycket kritisk. Ute på Östersjön är det just nu ca 7 grader i vattnet, då tar det mindre än fem minuter innan man börjar domna bort i extremiteterna. Något att tänka på för alla som ska segla Watski 2Star kommande vecka. Se till att kastlinan är lätt åtkomlig och se till att ha en kastlina med sling som den nödställde kan dra runt sig, det underlättar massor när kroppen börjar domna bort!

Till i år har den gamla hederliga ”Hansalinan” fått en uppföljare med några nya bra funktioner som sling och dubbla band som fungerar som handtag. Kolla in mobline.se för mer info.

Sist men inte minst är det viktigt att praktisera man över bord, så att alla ombord verkligen vet hur båt och säkerhetsprylar fungerar när det blir skarpt läge.

 

Leave a Reply