Nordic Yachts Open, Skepparmöte

Välkommen till Nordic Yachts Open!

Detta är det ”virtuella skepparmötet”, dvs. istället för att hålla ett vanligt skepparmöte så kör vi det här ”on-line”. Detta ger dig som seglare flera dagar på dig fram till racet att ställa frågor och reda ut eventuella oklarheter och det ger oss i form av arrangör möjlighet att rätta eller komplettera med information om så behövs, så kolla in denna sida flera gånger de närmsta dagarna!

Här följer lite viktig information:

Glöm inte att skriva ut följande dokument (har du inte tillgång till någon skrivare så kommer det finnas någa ex att få på Nordic Yachts kontor på Bullandö Marina).

Seglingsföreskrifter  (senaste version är 1.4)
Banbeskrivningar  (senaste version är 1.1)
Starttider 
(senaste version är 1.8)

OBS! Följande gäller: Starttider för 7m/s, Bana 40M moturs, dvs banan skall seglas i motsatt riktning mot vad det står i banbeskrivningen!

Restaurangen
Nordic Yachts Open överträffar våra förväntningar med 80 startande båtar, dubbelt så många som vi räknat med från början, vilket är fantastiskt kul! Dessvärre så har restaurangen inte möjlighet att husera extra personer till vårt nu redan stora sällskap. Detta innebär att sent anmälda MCMs och andra som inte ingår i anmälan tyvärr inte kan få en plats på regattamiddagen. Vi hoppas att alla har förståelse för detta. Till nästa år får vi satsa på partytält med liveband! :)

SRS-tal
Kontrollera att ditt SRS-tal, och även att det för båten som startar strax innan och efter dig, stämmer i startlistan. Hittar du några felaktigheter klicka på fliken ”Kontakta oss” och meddela detta. Att segla på felaktigt SRS-tal kan leda till diskvalificering.

Båtplatser
Som beskrivet i seglingsföreskrifterna så anropar man ”Hamnkapten Bullandö Marina” på kanal 72 vid ankomst till marina. Man får då en plats tilldelad sig. Viktigt är att man har skrivit ut seglingsföreskrifterna med illustration av Bullandö Marina så man kan orientera sig. Viktigt är också att man har samma plats på fredag-lördag, som lördag-söndag!

Sjösättning
För er som kommer med båt på trailer så kontaktar man Bullandö Marina direkt (i god tid innan) för att boka lyft: 08-571 45210. Alternativt finns en slip om båten kan sjösättas direkt från trailern.

Schema
På fredag, mellan klockan 13 till 20 finns Tymar Marinelektronik och North Sails på plats och ger er racesupport. Passa på att ta hjälp av proffsen, diskutera era segel och system eller kanske vinterns investeringar.

North Sails erbjuder även ”segelmakare ombord” under fredagen mellan kl.13-18. Det innebär att du har möjlighet att få med en segelmakare ombord på din båt och se över dina segel och diskutera vad som passar din båt bäst. ”Segelmakare Ombord” måste förbokas hos Martin Angsell på North Sails, martin@se.northsails.com eller på telefon 08-544 80770.

Ifrån kl.18 på fredagen så slår Bullandö Glassfabrik upp sina portar för oss seglare. Vi kör seglarpub med lite uppvärmningssnack inför lördagens race. Här finns möjlighet att köpa någott lättare att äta, men även att dricka och allt såklart till seglarpriser. Vid ca: 20:30 kommer Björn Österberg och Anders Lewander ifrån North Sails att hålla ett föredrag om sina erfarenheter ifrån shorthandsegling.

Efter målgång på lördag har vi After Sail på Nordic Yachts kontor. Öl & Korv till seglarna. Här lämnar man även Rorsmansförklaringen i en låda!

Kl 20.00 är det regattamiddag med prisutedlning på Bullandö Krog!

Frågor?

20 Comments

  1. Ingen fråga, bara ett påstående: Trevlig 40M bana!

    :-D

  2. Hej!

    Vi är några stycken som inte kommer att kunna segla in till Bullandö pga för höga master (Djuröbron begränsar.) Därför kommer vi att ligga på Djurövarvet utanför bron.

    Hur ska vi göra för att lämna våra rorsmansförklaringar? Kan det fungera via VHF 72, eller har Ni en annan lösning?

    Mvh

    Mikael

    • Bra att du kom tänka på detta! Antingen så ser vi till att målfartyget hämtar upp dem av er när alla gått i mål, alternativt tar ni med dem när ni blir hämtade till Aftersail/regattamiddag. Vilket som inträffar först och ni kan alltid kommunicera med startfartyget och Race Office på VHF Kanal 72.

      • Kan vi inte få mejl in dem? Virtuallt är virtuellt :-) Jag vet, taskigt med underskrifter då, men kunde man inte hitta en papperslös lösning?

        • Anledningen till att vi vill ha dem i pappersformat är för att vi drar vinnarna till lottpriserna bland rorsmansförklaringarna. Man skulle ju kunna bygga en slumpgenerator och köra de på datorn men det är inte lika charmigt… ;)

  3. Behöver jag meddela om vi hittar någon MCM att ta med oss ombord på lördagen? Kan vi lösa plats på regattamiddag för MCM? Annars får han sitta o suga på en öl i sittbrunnen :-) Är det några fler restriktioner för MCM som man bör känna till?

    Ser fram emot helgen, ska bli superkul!!!

    mvh
    Anders

    • Ja meddela om du ska en MCM så vi vet vilka vi ska kräva bilder och film från.

      Nordic Yachts Open överträffar alla våra förväntningar då vi från början hade hoppats på ca 40-talet båtar och nu är vi dubbelt så många! Detta är ju jätteroligt men dessvärre så har restaurangen inte möjlighet att husera extra personer till vårt redan stora sällskap. Enda chansen att klämma in MCMs etc är i dagsläget om någon båt hoppar av… Nästa år får vi sikta på partytält och liveband!

  4. Kan det bli tidigare start än i den prel startlistan? Strömma bron öppnar först kl 0905 och det är precis att vi hinner som det ser ut nu.

    • Jag vill inte lova något men jag tror inte att det blir någon förändring av vare sig banor eller starttider. Det enda som jag tror kan komma att ändras är åt vilket håll vi seglar banorna.

      (Som du ser har jag i vissa vindstyrkor tidigarelagt målgångstiden så att vi har mer marginal till regattamiddagen men inte mer än att första start för första båt är tidigare än ca 08:15 vilket innebär att din start är som tidigast 09:52:52).

  5. Besättning på Scampi Jubilee 8846 blir Magnus Wegrell. Såg att han inte var med i starlistan. Ses i morgon!

  6. Ett par saker från en rookie.

    1. Min besättningsmedlem står som TBD, men han är nu döpt till Pelle Jansson.

    2. Hur är det nu med mediapersonen. Jag antar att den personen måste hålla sig i båtens mittlinje under racet? Jag menar, ett media kille på 100 pannor på railen gör ju en viss skillnad, eller hur?

    3. Det står att man ska ha en länspump. Jag har ingen fast monterad utan en lös med slang, som räcker utanför relingen. Är det godkänt eller måste jag på något sätt snabbmontera en?

    • Bra frågor!

      Ja man kan säkert debattera en hel del om huruvida man ska få ha mediapersonen på kanten eller inte på samma sätt som man kan debattera om huruvida besättningsantalet ska ha påverkan på SRS-talet. I Nordic Yachts Open står det inget specifikt i seglingsföreskrifterna om var en mediaperson får eller inte får befinna sig på båten och således gäller KSR Regel 49 även för en MCM.

      I seglingsföreskrifterna står det bara ”länspump” det innebär att den kan vara fast, eller inte. Någon sa någon gång till mig att den bästa länspumpen är en motiverad person med en 10liters hink, ligger säkert en hel del i det… Men samtidigt kan en fast länspump med handtaget i sittbrunn vara bra om man har en mindre läcka, då kan man ju tänka sig att man kan pumpa läns och tex styra samtidigt.

      Det vi är noggranna med är att man har en VHF (påslagen!!) både för din och andras säkerhet, det är en billig men väldigt bra säkerhetspryl som borde vara lika självklar som flytväst. Med hjälp av denna kan man ropa på andra omkringvarande båtar som snabbt kan komma till undsättning. På så sätt har vi i princip 80st säkerhetsbåtar på banan. Våra säkerhetsregler bygger annars inte på att man ska ha en viss mängd prylar och sedan är man säker, det vet alla att så funkar det inte i praktiken. De säkerhetsprylar som är uppräknade i seglingsföreskrifterna är sådant som ofta är bra att ha men förhoppningsvis känner skepparen/ägaren till sin båt bäst och vet därmed bäst vad som behövs ombord på just hans eller hennes båt för att klara en nödsituation i skärgården. Av samma anledning är skepparen enskilt ansvarig för sin båt och sin besättning, beslutet att deltaga är också helt upp till skepparen.

      • Jimmy, kan vi inte införa en begränsning av MCM rörelsefrihet?
        Se diskussion på FB.

        • Nej.

          MCM har vi av två skäl, media och extra säkerhet. Samtidigt vill vi inte straffa de som vill ha en MCM. 100kg på akterdäck kan lätt skada lika mycket som det gynnar att ha 100kg på kanten och därav inga specifika regler för var en MCM måste befinna sig. På VOR skulle 100kg extra på kanten innebära 8timmar snabbare runt jorden men jag vet inte att Gustav Morin var kommenderad att alltid vara i lovart för det. MCM har ett jobb att utföra, ibland i lovart i bland någon annanstans, det är inte skepparens uppgift att avgöra var en MCM ska sitta, på samma sätt som att en MCM inte får hjälpa till att segla båten och ge taktiska råd. Gör inte detta till en stor grej för det är det inte! Och tycker ni ändå att det är superorättvist (eftersom allt annat i SRS-segling är så rättvist) så skaffa en egen MCM och var nöjd och glad! Ser fram emot all bra film och foto från er! :)

  7. Hej! I vårt SRS båtdatablad (Arcona 430) står det att båten har två (2) Spinnakrar, gennakrar och codesegel. I kommentaren står ”Denna båt får som standardbåt seglas med gennaker eller spinnaker i samma segling.” Vi tycker att budskapet är oklart. Vad betyder kommentaren?

    Vi tolkar det som att vi kan använda både code och spinnaker i samma segling. Kan ni bekräfta?

    Mvh

    Mikael

Leave a Reply