Stryka regel 51 i seglingar som ingår i No-Crew Rankingen?

Ulf Brändström, en av få svenskar som lyckats komma till start i beryktade Mini Transat, vurmar för sportbåtssegling. Han menar att mindre båtar mellan 7-9 meter och med planande egenskaper är framtiden för breddseglingen. Tittar man på Frankrike som förebild så verkar ju detta stämma där intresset runt denna typ av båtar är väldigt stort. Det stora fördelarna med båtar av denna typ är enkelheten, den låga kostnaden och inte minst seglingsglädjen menar Ulf.

Ett problem som Ulf har lobbat för en tid är att båtar av den här typen, såkallade sportbåtar, blir hårt straffade på shorthandedseglingar då just sportbåtskonceptet bygger på dynamisk (flyttbar) stabilitet i form av besättning i stället för tung köl.

På de största båtarna konstruerade för shorthandsegling av typ IMOCA 60 så löser man detta genom att ha både svängköl, vattenballast och genom att ”stacka” alla lösa föremål i lovart såsom mat, reservdelar, verktyg, segel, mm. På de minsta shorthandbåtarna av typ Classe Mini som i sin tur uppdelas i två klasser, proto och standard, så löser man det i protoklassen på samma sätt som i stora IMOCA-klassen och i standardklassen där både vattenballast och svängkölar är förbjudet så är stacking det som gäller.

Normalt är det förbjudet att stacka enligt kappseglingsreglerna, regel 51. Dock står det en arrangör fritt att i en SRS-kappsegling stryka regel 51 på samma sätt som oftast regel 52 (autopilot mm) stryks.

Ulfs förslag är nu att på prov under 2013 stryka regel 51 på alla shorthandseglingar som ingår i No-Crew Rankingen för att öppna upp för fler sportbåtar. Han menar att de flesta stackar ju tex när de nöjesseglar, bagar med kläder etc slängs ofta upp i lovart och det är en naturlig del av seglingen, att inte få göra det under kappsegling är bara underligt och konservativt enligt Ulf.

 

Vad tycker våra No-Crew anhängare?


Ordförklaring

Stacking: När man flyttar segel, mat, reservdelar, verktyg mm till lovart för att få mer rätande moment.

KSR Regel 51: All flyttbar barlast, inklusive segel som inte är satta, ska vara ordentligt stuvad. Vatten dödvikt eller barlast får inte flyttas i avsikt att ändra trim eller stabilitet. Durkar, skott, dörrar, trappor, och vattentankar ska lämnas på plats. All fast inredning i ruffen ska vara kvar ombord. Slagvatten får länsas.

5 Comments

  1. Jag kan hålla med Ulf om att det är lite konservativt att inte få stacka, segling i ett nötskal!

    I ren No-Crew anda där vi är så öppna och tillåtande som möjligt så är jag för att testa detta och sedan revidera hur det har fallit ut i slutet av säsongen.

    For the record, så spelar det ingen roll om Ulf stackar eller inte, han kommer ändå bli ägd av AIRBENDER!! ;)

    • För din del (med Airbender) så spelar stackning inte heller någon roll. Dels så är båten så smal att det inte förändrar tyngdpunkten, dels så är den så trång att det inte ryms något värt att stacka ;-)
      Fast med din fina PacMan så finns det ju vattenbarlast (medtagen i SRS-mätbrevet) och dessutom bredd och volym så stackning har effekt.
      Får se hur många seglingar där bogarna är långa nog att tillåta stackning i praktiken…

      • Om stacking skulle vara tillåtet så skulle jag stacka ibland (på Pac-Man, men såklart inte på AIRBENDER), men långt ifrån alla prylar, tex inte mat som ligger i kylen utan troligtvis handlar det mer om en och annan bag kläder och segel. Jag försöker så långt som möjligt lätta båten innan race så jag tror inte att det blir så värst många kilon det handlar om i slutändan för min del. Prestandaökningen är nog mer på det psykologiska planet än någonting annat och precis som du säger så är det bara praktiskt genomförbart på riktig långa bogar, typ på havsrace, jag har fullt upp med annat ändå när man seglar shorthanded.

        Det finns många sidor av myntet, en sida att belysa är att ökad komplexitet kan vara dåligt för sporten. En annan är att det är dåligt att vissa båttyper är väldigt missgynnade. Även om sportbåtarna fick stacka så kommer de ändå inte komma i närheten av sin fulla potential, det krävs väldigt mycket prylar för att ersätta en hel besättning på railen och taktiken samt strategin blir kraftigt lidande av långa stunder av stacking.

        Jag hade tidigare en Elvström 717, den kryssade normalt i ca 6,1 knop i 7-8m/s med fyra till fem gubbar på kanten och genua och full stor. När jag seglade solo var jag tvungen att reva och sätta focken redan i 5 m/s och kryssfarten var då som bäst ca 5,3 knop. Det är STOR skillnad och motsvarar grovt 16 hundradelar på SRS-talet. Dvs båten seglade upp till ca 1,00 på kryssen om den annars hade normalt 1,16!!

        Teoretiskt skulle man kunna ha med sig dryga 300kg för stacking men det är inte praktiskt möjligt att få någon större effekt av dessa på kortare race i skärgården. På längre race skulle det funka men på bekostnad av taktik och strategi, det är tex inte möjligt att slå på varje vindskift.

        Större ”vanliga” båtar behöver än mer vikt för att ändå inte få samma effekt vilket jag tror skulle innebära att det är viktigare att plocka skiften än att fokusera på stacking. Därmed tror jag inte att det skulle bli någon stacking-hysteri bland båtar som inte är av sportbåtstyp.

        Som sagt, det vore intressant att se hur fri stacking skulle påverka sportbåtarnas prestanda i shorthandedsegling, skulle de då ha en rimlig chans att hävda sig ens på längre race?

  2. Björn Wennerström
    Björn Wennerström

    Det vore väl ok att tillåta, men det är ju ingen som tycker det är kul att hålla på med. Varför inte shorthand-anpassa mätetalen?

    • Det vore förstås det bästa om SRS kunde angripa detta men det är inte helt enkelt, det är en ständig balansgång mellan noggrannheten i respittalen och enkel mätning. För att bestämma båtars stabilitet korrekt så måste man göra ett krängtest och det är inget som båtägarna själva kan göra vilket går emot vad SRS är idag, ett enkelt system som tillåter självmätnad.

Leave a Reply