Virtuellt Skepparmöte Robline One Star

Uppdaterad fredag 00.10

Här är lite nödvändig info inför Robline One Star. Har ni frågor så kör dem gärna direkt som kommentar, klicka på ”Lämna ett Svar” nedan då fler kanske undrar samma sak. Infon nedan kommer att uppdateras löpande så håll koll på denna sida.

Eftersom starten går strax öster om Djuröbron så kan det vara lämpligt för en del att övernatta tor-fre på Bullandö Marina där gästhamn finns. På torsdag runt kl 20.00 är vi några som därför kommer att äta middag på Bullandö Krog, välkommen att sammansluta. Om någon har så stor båt att de inte kommer under Djuröbron (20m) så meddela tävlingsledningen så kan vi ordna med en alternativ plats.

De som har MCM skall meddela detta genom att lägga till ”MCM + Namn” i anmälan, detta för att vi ska koll på vilka som befinner sig ute på havet i en nödsituation. Man uppdaterar befintlig anmälan genom att logga in med samma login som tidigare och helt enkelt gör en ny anmälan så skrivs den gamla över.

Gör ett förbindelseprov till Stockholm Radio för att säkerställa att era VHF:er fungerar.
Vi kommer köra all kommunikation på VHF Kanal 77 i första hand. Nödanrop görs på kanal 16. Om man har en VHF som kan passa flera kanaler samtidigt bör man sätta passning på Kanal 16 och Kanal 77 alltså.
Håll koll på era medtävlare, ser något konstigt ut ropa upp dem på VHF. Ska ni själva ta en tupplur eller dyligt som gör att ni inte har uppsikt en stund, ropa upp en båt som är nära och be dem hålla ett öga på er. Närmar man sig en annan båt (speciellt på natten) är det bra att kommunicera vad man har för avsikt, tex, att slå eller gå bakom etc. Tänk på att alla är solo ombord, det kan vara svårt att utföra en drastisk manöver! Använd VHF:en!

Om ni bryter meddela detta till tävlingsledare Kristian Hertzberg på 070 893 96 40, ring eller smsa (kan vara svårt med räckvidden på VHF då han är inne i skärgården). Är man långt ut till havs så har några båtar Net1-dataabonnemang som kan relaya informationen, alternativt kan man ropa upp Stockholm Radio via VHF och ringa den vägen (Kanal 24, 26 eller 65 beroende på var man befinner sig på banan).

Filma gärna ert äventyr! All film laddas med fördel upp till vår playkanal: rsc.solidtango.com

Det är svårt att sia om vädret flera dagar i förväg men ser just nu ut att bli runt syd 8m/s på dagen och lite lättare på natten. Med denna prognos så kommer första start preliminärt att vara runt 9.30 och sista båt starta runt 13.30, se Prel startlista nedan. Den halva jaktstarten blir något förskjuten, planen är att alla ska vara hyfsat samlade vid rundning av Kopparstenarna (82nm).

Startlista
Kolla att SRS-tal, Vattenlinjelängd (LWL), etc stämmer för er båt och meddela oss om så inte är fallet.

Banan kan komma att ändras något beroende på väder och vind, mer info kommer. Observera att man inte får segla genom sälskyddsområdet NNV om Dämban. Målgången kommer att bli vid Sandhamn. Vi har pratat med hamnkapten i Sandhamn och sett till att de finns plats för oss, hamnavgiften ingår dock inte i anmälningsavgiften.

Vi kommer att bokat ett bord på Världhuset eller Dykarbaren i Sandhamn på lördag kväll där vi kan ljuga om våra bravader under det gånga dygnet. Meddela här i kommentarsfältet om du tänker hänga på så vi kan boka ett tillräckligt stort bord. Midagen betalas av var och en på plats.

24 reaktion på “Virtuellt Skepparmöte Robline One Star

  1. Laddning
    Beroende på hur många timmar det blir och hur mycket autopilot som körs så är min batteribank något klen. Är det tillåtet att ladda och ska det dokumenteras på något sätt?

    • Det är tillåtet att ladda och det behöver inte dokumenteras. Vi hänvisar till KRS regel 2. ”En båt och dess ägare ska tävla i överensstämmelse med erkända principer för sportsmannaanda och rent spel”, Dvs om laddning sker med huvudmotorn skall växeln såklart vara i neutral.

  2. Kommer starten och målgången hanteras mha AIS och egen tidtagning eller med start och målfartyg?

    Kommer det komma förtydligande av föreskrifterna rörande segling genom sälskyddet öster om Biskopsö?

    Esox har hemmahamn på Bullandö och jag deltar i samkvämen på torsdagen däremot ej på lördagen då det sammanfakller med talko i Sverigekretsen av Sjöbjörnarna.

    Det här ska bli så roligt! Lite svalt tror jag också…

    • Start och målgång kommer att ske med fartyg. Ombord kommer vår eminenta seglingsledare Kristian Hertzberg hålla koll på starttider och förhoppningsvis även måltider. Men med tanke på helgens strul på Sandhamn Open så uppmanar jag alla att även notera sin egen målgångstid, typ med en bild i telefonen, just in case…

      Sälskyddsområde får man inte segla in i varken på kappsegling eller vid annan segling, tack för påpekandet Johan! Jag uppdaterar skepparmötet och banbeskrivningen med denna info.

  3. Kommer till bullandö, men sent, så missar nog hänget. Är gärna med på middag i Sandhamn. Ses snart!

  4. Försöker hinna till bullrande i tid för lite mat och häng på torsdagen men kan bli sen. Är på i Sandhamn.

  5. Kommer stå Scampijubilee som
    mitt båthamn på AISen om jag inte lyckas kommapå hur jag ändrar?

  6. Två frågor.
    Nytt mätbrev, ska jag skriva in vanligt eller shorthand SRS.

    Mätte aldrig in Gennakern som är 90, betyder det att jag inte får använda den fast spinnakern är inmätt på 119 m2?

    Peter, Rigas Balsam

    • Tittar man i ”Frågor och svar” på SSF:s SRS-sida så hittar man:

      Jag har en standardbåt och vill kunna använda både spinnaker och gennaker i samma SRS-kappsegling, vad gäller?
      Du måste ansöka om ett SRS- eller SRSv-mätbrev. Respittalet sätts i så fall med hänsyn till alla segel du angivit i mätbrevsansökan.

      Du har inte med gennakern i mätbrevet så då får du inte använda den.

      Tabellbåten har bägge med i Båtdatabladet och du borde kunna köra efter det förutsatt att alla mått på din båt/rigg låg inom tabellbåtens mått men din spinnaker har 1/2-breddmått på 10,70 mot tabellbåtens 9,20 m så den möjligheten är stängd…

      • Jag var nog lite för snabb att svara och läste inte texten jag citerade…

        ”Jag har en standardbåt och vill kunna använda både spinnaker och gennaker i samma SRS-kappsegling”

        Man kan alltså välja på en segling om man vill ha med spinnaker ELLER gennaker om bägge finns med på båtdatabladet för en tabellbåt. Vill man ha med bägge på en segling förutsätter det mätbrev.

  7. Tack för ett grymt bra och roligt arr.
    – Var tyvärr tvungen att avvika till familjeövningar direkt efter målgång. Hoppas ni var starka i lördags och gjorde Sandhamn osäkert!

    Seglade dåligt måste bli enda förklaringen till den mediokra placeringen. Stort grattis till Petter.
    – Segling är rättvist!

    Over and out från Esox och vi ses den 15/8..

    • Tjena
      Säger det samma. Mkt Trevligt och bra arrangemang. Det slutade att blåsa mellan eknölen och huvdskär för mig, helt sjukt.! Båten började backa baklänges ca 10 nm från Enknölen..riktigt frustrerande så jag bestämde mig för att bryta. Det måste blåsa…ni alla andra hade hunnit förbi eknölen för läääänge sedan vid denna tidpunkt.
      Är självklart på nästa år igen och då kommer jag att starta med mer segel Genua på från start..jag har även kontaktat benns och ska sätta på ett till förstag med rulle så att jag alltid kan välja om jag vill ha fock eller Genua . Man lär sig…det var lärorikt och intressant och jag ser redan fram emot nästa gång.
      Stort grattis till vinnaren. Bra jobbat!
      Hälsar Robert på alibaba

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *