Virtuellt Skepparmöte Robline Solo Challenge 2015

Välkommen till Robline Solo Challenge 2015!  (Uppdaterad tisdag 16:38)

Detta är det “virtuella skepparmötet”, dvs. istället för att hålla ett vanligt skepparmöte så kör vi det här “on-line”. Detta ger dig som seglare flera dagar på dig fram till racet att ställa frågor och reda ut eventuella oklarheter och det ger oss i form av arrangör möjlighet att rätta eller komplettera med information om så behövs, så kolla in denna sida flera gånger de närmsta dagarna för informationen nedan kan komma att ändras!
Frågor ställer ni längst ner i detta inlägg.

Här följer lite viktig information:

Vi har ett par väldigt stora båtar, på 50 fot eller mer med i vår tävling. Kappseglingsreglerna gäller som bekant men tänk på att dessa båtar inte är lika snabba i sina manövrar och de behöver både mer och djupare vatten att segla på. Se alltså till att ha MYCKET GODA MARGINALER till dessa stora båtar, dvs segla sjömansmässigt!

Skepparen ansvarar själv för att båten har ett giltigt SRSs-tal (shorthandedtal, tabell eller mätbrev) och att detta tal återfinns i listan för anmälda båtar. Står det fel uppgifter i anmälningslistan ändrar man detta själv genom att göra en ny anmälan med samma e-postadress som tidigare så skrivs den gamla anmälan över (misslyckas du detta, gör en helt ny anmälan och meddela tävlingsledningen vilken båt som inte kommer till start genom att skicka ett SMS till 070 893 96 40).

Varje båt skall ha stävdekaler med Robline loggan, en på styrbord och en på babord. Dessa finns att hämta upp på startfartyget på Fredag kväll och Lördag morgon (Startfartygen är en NF med stor Robline flagga). Dekalerna skall alltså klistras nära förstäven. Båtar med känslig skrovsida kan välja att sätta dekalen i storseglet, strax över bommen eller på annat valfritt ställe.

Vidare vill vi påminna om att det vore väldigt roligt om så många som möjligt filmar sina förberedelser och sin segling med sina mobiler och tankar upp detta till https://rsc.solidtango.com/ , ett perfekt jobb för de som har en ”Media Crew Member” ombord! Här är en kort instruktionsfilm! (Filmen är från förra upplagan av RSC men förfarandet är exakt detsamma).

Bilder från MCM/SCM skickas om möjligt via sprend.com med zip.fil till sahralindgren@gmail.com eller lämnas på plats till start/målfartyget mellan 19.00 – 19.30.

Glöm inte att skriva ut nedanstående dokument (har du inte tillgång till någon skrivare så kommer det finnas någa ex att få i Sandhamn.

All info om racet, seglingsföreskrifter, banbeskrivningar, startlistor är publicerade på www.no-crew.se/solo-challenge/

FAQ (Frågor som inkommit via andra kanaler)

Var i Sandhamn kommer vi att ligga, är det Lökholmen som gäller?
Nej, alla kommer ligga i Sandhamn och inte på Löken. När man anländer på fredagen uppger man till hamnkaptenen att man skall segla Robline Solo Challenge och lägger sig på anvisad plats. På lördagen efter målgång kommer vi ha en egen hamnbassäng till förfogande som vi i princip kommer fylla, vi kommer alltså att bli liggande i flera led, gemytligt! Här är en hamnskiss från tidigare år som visar ungefär hur vi kommer att ligga.

Har ni mitt mätbrev för 2015 eller skall det mailas in?
Mätbrev är inget vi samlar in, det är upp till var och en att se till att ha anmält rätt SRS-tal som han eller hon ska segla på. Anmälningslistan ansvara man själv för att uppdatera (Detta görs genom att göra en ny anmälan med samma e-postadress, då skrivs den gamla anmälan över). Observera att SRSs-tal är det som gäller (Shorthanded). Om någon seglar på ett felaktigt respittal så kan det ge upphov till protest och diskvalifikation.

Måste jag angöra Sandhamn innan start eller är det bara att sikta mot startlinjen?
Varje båt skall ha stävdekaler (Robline logga) så du måste hämta upp dessa av startfartyget. Startfartyget nås på Kanal 72 eller på telefon 070 893 96 40. Dekalerna skall alltså klistras nära förstäven så att start/målfartyget tydligt kan se vilka båtar som är med i racet. Båtar med känslig skrovsida kan välja att sätta dekalen i storseglet.

OBS! Är du ute i god tid på vattnet innan du ska starta så se till att inte vara nära startlinjen så du stör de som startar innan dig! När du har några min kvar till din start kan du närma dig startlinjen.

5 reaktion på “Virtuellt Skepparmöte Robline Solo Challenge 2015

  1. På grund av ovanligt högt tryck i gästhamnen så vill hamnpersonalen att vi checkar in på hamnkontoret vid ankomst. Betalningen är inkluderad i startavgiften så ni skall inte betala ngt.

  2. Ett litet klargörande gällande spinnaker/spirbom, Även om du är anmäld utan spinnaker så är det tillåtet att spira tex genuan med spinnakerbomen.

  3. En fin men svår segling i lätta vindar och gammal sjö. Flerskrovsbåtarna hade dock fått rättvisare förutsättningar med vindreducerade SRS-tal.
    MEN (från FAQ):
    ”Var i Sandhamn kommer vi att ligga, är det Lökholmen som gäller?
    Nej, alla kommer ligga i Sandhamn och inte på Löken. När man anländer på fredagen uppger man till hamnkaptenen att man skall segla Robline Solo Challenge och lägger sig på anvisad plats”. Har man flerskrovsbåt som jag innebär det att man blir anvisad plats på utsidan av bryggan, vilket omöjliggör nattsömn. Det var likadant för 2 år sedan. Så enda sättet att kunna få sova fredag natt är att lägga sig på Löken. ”På lördagen efter målgång kommer vi ha en egen hamnbassäng till förfogande som vi i princip kommer fylla, vi kommer alltså att bli liggande i flera led, gemytligt!” Detta gäller inte flerskrovsbåtar (och tydligen sent inkomna kölbåtar). De som vill vänta på att få anvisad plats efter målgång (vi tuffade runt i skvalpet en kvart innan vi tröttnade) anvisas att återigen ligga på utsida bryggan = omöjlig nattsömn. Så vi drog till Löken igen. Det som står i inbjudan gäller alltså inte, trist. Så jag föreslår att arrangörerna i inbjudan till nästa års upplaga är uppriktiga och säger att deltagande flerskrovsbåtar, om skepparen vill kunna sova ombord, får försöka hitta egen bryggplats på Löken fredag och lördag kväll (i mån av plats, inga platser finns reserverade).

    • Hej Gabriel,

      Ja detta med hamnplatser fugerade inte riktigt för alla i år. Problemet var som jag beskrev på middagen att på startdagens morgon var det fortafarande en tredjedel av de startande båtarna som inte hade betalat startavgiften. Det gör hela bokningsförförfarandet med KSSS väldigt knepigt då vi måste betala för alla platser vi bokar. Första året som du refererar till hade vi tillräckligt många betalande för att boka en hel bassäng men med drygt 30 betalande så hade vi gått back flera tusen om vi gjort samma sak i år. Jag tycker det här är lika tråkigt som du och de drabbade (två båtar?) hör säkert till de som har batalat i tid.
      En bidragande faktor var även att hamnen hade otroligt högt tryck i helgen troligtvis på grund av vädret.

      Om vi kör nästa år får vi ha en annan betalningslösning.

      • Så här står det i instruktionerna: ”Obs, anmälan är inte komplett förens startavgiften om 850kr är oss tillhanda”. Så om arrangörerna följde det skulle inga anmälningar registreras/visas/vara giltig innan betalningen var inkommen, och 1 augusti (t ex) skulle denna lista (där då alla båtar och deras mått finns med) kunna överlämnas till hamnen för att säkerställa plats i SKYDDAT läge (basäng). Inbetalningar efter denna deadline (med ev. krav på förhöjd avgift), garanteras inte plats. Bör vara deadline även för dessa sena betalningar. Naturligtvis borde endast fullständiga anmälningar få dekal och ingå i startlistorna. Borde inte vara mer komplicerat än så. Tjolahopp.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *