Tack alla No-Crew-Seglare!

Tack alla deltagare som startade i årets upplaga av Robline Solo Challenge! Det var ju bitvis tuffa förhållanden som bla orsakade ett rigghaveri, dock inga personskador och det bevisar att alla seglade på ett mycket sjömansmässigt sätt, stort tack för det, det underlättar verkligen för oss arrangerar!

Grattis till vinnarna i respektive klass, ni seglade inte bara sjömansmässigt utan också lite snabbare än övriga!:

Bana 20M: Torkel Sintorn, A22 – Paloma
Bana 38M: Martin Olsson,  Nova – Cappuchino
Flerskrov:  Fredrik Monfrino, Corsair 28RS – Spigg

Alla Resultat

Personligen är jag nöjd med min egen seglingsinsats, att allt är helt och att jag lyckades genomföra alla moment under seglingen, som revning av fock, gipp och nedtagning av gennaker etc. Enda misslyckandet var att jag lyckades slänga min GPS över bord när jag skulle koppla ur autoplioten… Hur upplevde ni racet, banan, etc? Skriv gärna några rader här och berätta!

Vi håller på att sammanställa alla bilder, kommer snart här på hemsidan!

Foto: Dan Sjunnesson

13 Comments

  1. Med lite distans till en mycket positiv upplevelse fram till mina egna SMÅ misstag, som rundning av fel grund (Södergrynnan istället för södergrundan) och för brutal nedvagning av fockvagnen när jag föll av så vagngaveln sprack, vilket fick mig att bryta, så är det tid för reflektioner..
    Jag vill börja med att lyfta på hatten för arrangörerna som arrangerat detta på ett mästerligt och ansvarsfullt sätt, och inte minst med sådan positiv attityd! Stort Tack!
    Sen vill jag tacka alla medtävlande som trots tuffa prognoser vågade utmana vädret, konkurrent och inte minst sig själva genom att komma till start! De som inte kom till start hade säkert goda själ, vilket oxå får anses som gott sjömanskap..( eller landmanskap ? ;-) )
    Kommentaren om banan är nog följande från min sida:
    Det funkade i de vindar vi hade (38M banan). Hade vi haft ännu mer vind så anser jag att banan på Björkskärsfjärden inte varit lämplig/säker för ett antal båtar, då sjögången är jämförbar med havssjö från NO till SV.
    Förslag för nästa års RSC är en ren inomskärsbana vid prognos över 12 m/s som ligger i sin helhet väst om Sandhamn.
    Slutligen vill jag gratulera alla pallpristagare! Väl seglat! Ni var grymma! Vi ses 2014!

  2. Kan inte hålla annat än hålla med Jonas. Lika trevligt som vanligt, men jag hade gärna sett att banan gick lite mer inomskärs med tanke på de rådande vindarna. Björkskärsfjärden var för min del lite för tuff även om det gick bra denna gång.

    Kanske skulle man ha två långa banor? En för båtar med SRS över tex 1.30 och en annan lite snällare för de lite mindra båtarna.

    • Ehhh? Säger han som kom trea?? Hur tror du att det kändes för oss andra eftersläntrare? ;)

      Tycker Jenny ser ut att ta sjön sjukt bra!!

      • Jo det gick bra, men det är inte riktigt samma sak. Jag hade hellre kryssat utan vågor. Jag gillar inte att segla i hög sjö rent generellt, men alla är vi olika.
        Det viktigt är kanske att definiera vad det är för segling, är de för de tuffa som gillar stora vågor, eller för oss fegisar som gillar plattvatten..;).

        För mig handlar det också om slittage på grejerna, den här seglingen slet nog mer på mitt material än jag gör på en hel säsong. Jag borde kanske egentligen välja skärgårdsbanan men tycker den är lite kort för min smak.

        Tack för bilden..det var i samband med den jag upptäckte att förluckan inte var stängd.

        • Bidde det fotbad inne i ruffen innan regattamiddan mao? Fint ska de va!:-D

        • Det är därför vi har skärgårdsbanan, den är för dem eller de båtar som trivs bäst i skärgården. Tyvärr kan vi inte göra den så mycket längre för då får de minsta båtarna hålla på för länge. Hur jag än vrider och vänder så blir det en kompromiss i slutändan…

          Det var huvudsakligen tre själ till att vi körde 38M banan medurs:

          1. Moturs hade det blivit uppåt 30 slag totalt, och det funkar inte alls på tex, en 65-fots Swan, solo, utan elvinschar, även om sjön är snällare. (30 slag i hård vind sliter också på grejorna).

          2: Det blir mycket farligare med kryss i trånga passager med mycket större risk för kollisioner. Att snabbt väja, vilket innebär att styra och samtidigt släppa både stor och fock i hård vind är inte lätt och snabbt gjort när man är solo.

          3. Hård slör med hyfsat hög sjö (som det hade blivit över Björkskärsfjärden om vi kört moturs) är det få autopiloter som klarar av, det hade inneburit handstyrning för de allra flesta och få om ens någon hade då kunnat/vågat sätta sina undanvindssegel vilket då hade då blivit än mer ”transportsträcka” och mindre taktisk/utmanande segling.

          • Peter Skoglund
            Peter Skoglund

            Du har övertygat mig Jimmy med bra argument. Jag hade nog inte hissat spinnaker om vi kört motsols.
            Däremot så tror jag att det finns ett intresse för en längre skärgårdsbana för oss med med mellanstora båtar. Jag har dock all förståelse för att det är svårt med den lilla organisation ni har.
            För mig handlar solosegling mycket om båthantering, vilket en havsbana med långa bogar inte är på samma sätt. Jag förstår fullständigt att det är omöjligt för en Swan 65:a att segla en sådan bana, men jag talar för mig själv.

          • Får vi upp deltagarantalet är det inte omöjligt att kunna dela upp det hela på fler banor.

    • Jag håller med Peter. Det kostar på på grejorna att segla skärgårdsbåtar i havssjö, om än det kunde vara ännu värre. Brukar ju segla på She Devil annars och det är ju en helt annan sak. På sådana båtar är allt dimensionerat för att ta den typen av stötar som blir när det tar stopp i en våg.
      Men o andra sidan Peter…det kostar att ligga på topp ;-)

  3. Återigen en mycket lyckad tävling vädret till trots! Stort tack Jimmy o Co för detta koncept! Passar mig perfekt! Längtar redan till 2014…

  4. Hej,

    Det har är lite knas i sorteringen resultat listan mot slutet.
    Varken sorterad efter seglad eller beräknad tid.

    /Perry

    • Hej,

      tack för bra arrangemang, konceptet håller!

      verkar ha smugit sig in fel i resultatlistan runt platserna 10-14 också. Iaf om den skall vara sorterad på korrigerad tid.

      /Lars K

  5. Enligt seglingsföreskrifterna så är slutresultatet i den ordning man går i mål, förutsatt att första båts målgångstid inte avviker mer än 15% från idealtiden (som var satt till 16:00 för långa banan och 15:00 för korta banan). Om målgångstid avviker mer än 15% så räknas resultatet om på seglad tid x SRS-talet, alltså beräknad tid. Men eftersom första båts måltid bara diffade ca 1,3% så räknades resultatet alltså inte om.

Lämna ett svar till Per SvanbergCancel Reply